Projekt Nordhavnstunnel
Så er et nyt år i gang, og for projekt Nordhavnstunnel starter det, hvor vi slap nemlig med udgravning af byggegruben. Snart går vi ind i næste fase, hvor der skal gang i støbning af selve tunnelen.
Kigger vi tilbage på 2024, så blev der trykket på knappen for Danmarks største projekt indenfor grundvandssænkning, omkring 600.000 tons jord af i alt 1.000.000 tons er allerede gravet ud af byggegruben og 745 opdriftsankre af i alt 794 er sat. Opdriftsankrene forhindrer den kommende tunnel i at stige til vejrs, når vi er færdige med at sænke grundvandet.
Derudover har vi sat mere end 1.900 vægankre ud af en total på omkring 5.000. Disse vægankre holder på spunsvæggene, og bliver fjernet, sammen med spunsen, når tunnelen er støbt færdig.
Der blev også installeret en udsigtsplatform langs Strandvænget, så man kan følge med i anlægsprojektet fra første parket, og her sluttede vi året af med at byde på gløgg og æbleskiver den 17. december. Rigtig mange naboer og andre interesserede mødte op. Det var en god og hyggelig måde lige at få givet en status på projektet til de interesserede.
Der er også holdt halvårlige møder med naboer, klubberne i Svanemøllehavnen og erhvervslivet i Nordhavn i vores forskellige fora om vores naboskab.
Entreprenør varsler forsinkelse
Vejdirektoratet har modtaget en ny tidsplan fra vores entreprenør BESIX-MTH JV, som desværre viser en forsinkelse på cirka et år.
Entreprenørens nye tidsplan viser, at tunnelen først vil åbne for trafik i foråret 2028 med efterfølgende test. Det oprindelige åbningstidspunkt har hidtil været sommeren 2027.
Vejdirektoratet er i gang med at få afklaret årsagen til forsinkelsen hos entreprenøren, som foreløbig vurderer, at problemer med sænkning af grundvandet er den væsentligste grund til forsinkelsen.
Der vil i den kommende tid være fokus på i tæt samarbejde mellem entreprenøren og Vejdirektoratet at se på, hvorledes tidstabet kan begrænses og hvilke optimeringstiltag der kan igangsættes.
Vejdirektoratet vil informere, når vi ved mere om den reelle forsinkelse.
Væltet kran betyder, at arbejdet i Kalkbrænderiløbet er sat i bero
Onsdag aften den 22. januar havde vi desværre en arbejdsulykke på vandet, hvor en kran væltede i forbindelse med, at den pram som kranen stod på, var ved at lægge til kaj. Ingen kom til skade ved ulykken.
Når der sker sådan en ulykke, bliver vores beredskabsplaner taget i brug, og politi og beredskab tilkaldt. Der kom lidt olie i vandet, men den del blev håndteret af beredskabet.
Specialister blev den 23. januar fløjet ind for nærmere undersøgelser af, hvordan ulykken kunne ske.
Lige nu arbejder vores entreprenør på højtryk for at finde en løsning på at få genoptaget arbejdet i Kalkbrænderiløbet, men sådanne kraner er dyre og ikke en hyldevare man lige skaffer. Derfor kan vi for nuværende heller ikke oplyse, hvornår arbejdet i Kalkbrænderiløbet bliver genoptaget.
Første bundplade bliver støbt i dag
Støbearbejdet er gået i gang i det små, og i dag bliver den første bundplade støbt i Nordhavn.
Alle forme til det store støbearbejde står på rad og række i Tunnelfabrikken klar til at blive hevet frem, når entreprenøren er så langt, at de kan sætte turbo på støbearbejdet.
Vores entreprenør har valgt støbesystemet Peri – Rolls Roycen indenfor støbesystemer. Det er et af verdens mest brugte tunnelsystemer.
Fremgangsmåden er at bunddækket støbes først, herefter bliver midtervæggen støbt, hvorefter vægge og topdæk bliver støbt. Arbejdet sker fra en støbevogn, som bevæger sig videre til næste bunddæk, når vægge og topdæk er støbt. Fremgangsmåden betyder på sigt, at når først udgravningen er afsluttet og støbesjakket er landet i Nordhavn, så kan det gå stærkt med at støbe elementerne til tunnelen.
Nordhavnstunnelen er kommet på museum
Selvom tunnelen ikke er bygget endnu, er den allerede en del af en museumsudstilling i Tunnelfabrikken. Udstillingen handler om Nordhavn og dækker fortid, nutid og fremtid, og Nordhavnstunnelen blev inviteret til at indgå i delen om nutid.
Museet er åbent på tirsdage i tidsrummet 10-14 og torsdage i tidsrummet 12-18. Man finder museet på Oceanvej 1, 2150 i Nordhavn.
Projektholdet tog som noget af det første i 2025 til fernisering af udstillingen.
Arbejdet i Kalkbrænderiløbet er sat på pause
Grundet den væltede kran, er arbejdet i Kalkbrænderiløbet sat på pause, og der er pt. ingen restriktioner for ind og udsejling. Så snart vores entreprenør har fundet en løsning, vil arbejdet med at fylde intakte marine materialer i Kalkbrænderiløbet blive genoptaget.
Vi har valgt at fylde det marine overskudsjord i Kalkbrænderiløbet for ikke at bruge penge, ressourcer og CO2 på at få det bortskaffet.
Fordi Kalkbrænderiløbet er meget dybt – omkring 7 meter – og gennemsejlingshøjden med tunnelen bliver 3,5 meter, er der masser af plads til de marine materialer.
Denne operation kan give anledning til, at vandet ser mudret ud, og der kan danne sig proteinskum. For at begrænse spredningen af dette, har vores entreprenør lagt flydespærrer ud.
Stor interesse i sand
Egentlig havde vi lovet ikke at arbejde mellem jul og nytår, men den 19. december solgte vores entreprenør 150.000 tons sand, og derfor blev der lodset og sejlet til Lolland mellem jul og nytår.
Der har vist sig at være stor interesse for sandet, der er blevet brugt til byggegrube i Svanemøllehavnen. Tilbage i sommeren 2023 blev 337.000 tons sand pumpet ind i lystbådehavnen, og nu er mere end halvdelen af det solgt videre til andre projekter. En del af den resterende sand er blevet brugt internt på projektet til blandt andet adgangsveje.
Lær om folkene på byggepladsen
Over de kommende måneder, vil vi give et indblik i, hvem der arbejder på den anden side af byggepladshegnet.
Lige nu arbejder der omkring 250 personer på byggeplads, og 20 forskellige nationaliteter er repræsenteret. Og en af dem er græske Konstantinos.
Mød Konstantinos, der er alt-mulig-mand på vores byggeplads. Konstantinos er 42 år. Han er født og opvokset i Athen i Grækenland med en græsk far og en arabisk mor.
Han har boet i Danmark i 3 år, hvor han har arbejdet på forskellige byggepladser. Siden 2023 har han arbejdet på Nordhavnstunnelen. På byggepladsen udfører Konstantinos alt forfaldende arbejde: han maler, tager imod varer, leverer materiale til de forskellige afdelinger på byggepladsen, holder orden i værktøjscontainerne, låser byggepladsen af hver aften og meget, meget mere. For øvrigt har han også været model i en af vores sommerkampagner.
Konstantinos elsker sit arbejde, ja faktisk mener han, at arbejde er den bedste medicin mod enhver dårligdom. Når Konstantinos ikke arbejder laver han mad – efter eget udsagn er han en god kok – og er sammen med sine venner.
Og for os der arbejder sammen med Konstantinos, så bliver man altid i godt humør, når man møder ham. Godt humør smitter heldigvis.
Nyhedsbrev fra VD – jan 2025